Załącznik nr 2 do protokołu posiedzenia Rady Programowej SzJO w dn. 3 czerwca 2013 r.
WEWNĘTRZNY SYSTEM ZAPEWNIANIA I DOSKONALENIA JAKOŚCI KSZTAŁCENIA W SZKOLE JĘZYKÓW OBCYCH UNIWERSYTETU WARSZAWSKIEGO
I. Uwarunkowania prawne tworzenia wewnętrznego systemu zapewniania jakości w SzJO UW
- Przepisy znowelizowanej ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym (art. 9, ust. 3, pkt 3, lit. c; art. 9, ust. 3, pkt 4, lit. a; art. 66, ust. 2, pkt 3a; art. 94b, ust. 1, pkt 3) oraz przepisy wykonawcze (Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 5 października 2011 r. w sprawie warunków prowadzenia studiów na określonym kierunku i poziomie kształcenia, § 9 ust. 1 pkt 9; § 9, ust. 2, pkt 2; § 11, ust. 1; § 11, ust. 2; Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 29 września 2011 r. w sprawie warunków oceny programowej i oceny instytucjonalnej, § 2, pkt 3; § 7, pkt
- Przepisy wewnątrzuniwersyteckie, z których najistotniejszy stanowi Zarządzenie nr 76 Rektora Uniwersytetu Warszawskiego z dnia 4 grudnia 2012 r. w sprawie systemów zapewniania i doskonalenia jakości kształcenia na wydziałach oraz w innych jednostkach organizacyjnych prowadzących studia na Uniwersytecie Warszawskim.
- Uchwała Senatu UW nr 241 z dn. 20 czerwca 2007 w sprawie badań ankietowych.
- Uchwała Senatu UW nr 119 z dn. 17 czerwca 2009 r. w sprawie USNJO oraz certyfikacji biegłości językowej
- Powołanie uchwałą Rady Programowej SzJO UW w dn. 22 czerwca 2007 r. Komisji ds. Zapewniania Jakości Kształcenia w SzJO.
- Powołanie przez dyrektora SzJO UW w dn. 29 stycznia 2008 r. na kadencję do dnia 30 września 2012 r., na podstawie Uchwały nr 240 Senatu UW z dn. 20 czerwca 2007 r., Zespołu Zapewniania Jakości Kształcenia w SzJO.
- Powołanie w dn. 8 października 2012 r. przez dyrektora SzJO, na podstawie Zarządzenia nr 56 Rektora UW z dn. 3 października 2012 r., na kadencję 2012-2016, nowego składu Zespołu Zapewniania Jakości Kształcenia w SzJO.
II. Zasady funkcjonowania wewnętrznego systemu zapewniania jakości w SzJO UW
- System zapewniania i doskonalenia jakości kształcenia w SzJO funkcjonuje w oparciu o zasady wymienione w paragrafie 2, ust. 1 Zarządzenia nr 76 Rektora UW, a w szczególności zasadę świadomego podejmowania działań i ich doskonalenia.
- Wewnętrzny system zapewniania i doskonalenia jakości kształcenia w SzJO, zwany dalej systemem jakości, działa na podstawie uchwały Rady Programowej SzJO.
- Głównym celem jego działania systemu jest świadome współtworzenie wysokiej jakości kształcenia na UW oraz świadome tworzenie kultury jakości we wszystkich obszarach działania pracowników SzJO.
- Opis systemu jakości opracowany jest przez Dyrekcję SzJO we współpracy z ZZJK .
- Za prawidłowe funkcjonowanie systemu zapewniania jakości kształcenia w SzJO UW odpowiada Dyrekcja SzJO,
- ZZJK w SzJO pełni rolę koordynatora prac objętych systemem, tworzy go, wdraża i kontroluje funkcjonowanie.
- Do wykonania określonych zadań, np. kontroli i weryfikacji jakości zajęć dydaktycznych powoływane są grupy lub zespoły zadaniowe (np. zespół ds. hospitacji, zespół ds. efektów kształcenia).
- Podejmowane działania mają charakter ciągły i podlegają regularnemu przeglądowi osiąganych wyników.
III. Obszary działania wewnętrznego system zapewniania jakości w SzJO UW
- Wewnętrzne monitorowanie i przegląd ramowych programów nauczania języków obcych i efektów kształcenia
- Zapewnianie jakości procesu dydaktycznego oraz jego doskonalenie
- Motywowanie nauczycieli
- Weryfikacja efektów kształcenia i biegłości językowej
- Motywowanie studentów
- Przegląd i uzupełnianie wyposażenia sal i zasobów bibliotecznych
- Aktualizacja oferty dydaktycznej
- Aktualizacja dokumentacji wewnętrznej dotyczącej procesu nauczania i uczenia się
- Promocja działalności SzJO w środowisku akademickim.
Procedury wdrażania, monitorowania i weryfikacji w obszarach działania wewnętrznego system zapewniania jakości w SzJO UW
- Okresowy przegląd , ocena i aktualizacja, co najmniej raz na 2 lata przez Zespół ds. Weryfikacji Programów i Efektów Kształcenia (we współpracy z dyrekcją SzJO, z ZZJK , zespołem ds. hospitacji oraz z konsultacją z Pełnomocnikiem Rektora i Przewodniczącą Rady Koordynacyjną ds. Certyfikacji):
- ramowych programów nauczania dla każdego poziomu biegłości językowej zamieszczonych na stronie SzJO
- efektów kształcenia dla poszczególnych poziomów zamieszczonych na stronie SzJO
- sposobów weryfikacji efektów kształcenia zamieszczonych na stronie SzJO
- procedury hospitowania zajęć zamieszczonej na stronie SzJO , opisanej w zarządzeniu p.o. dyrektora SzJO nr 2/2013
- Zapewnianie jakości procesu dydaktycznego i jego doskonalenie
Narzędzia i procedury:
- Otwarty Konkurs na stanowiska lektora, wykładowcy i starszego wykładowcy przeprowadzany przez Komisję Konkursową SzJO zgodnie z Regulaminem Komisji Konkursowej, zatwierdzonym przez Radę Programową SzJO
- Hospitacje prowadzane przez Zespół ds. Hospitacji w SzJO, zgodnie z przyjętymi procedurami przy wykorzystaniu arkuszy sprawozdań z hospitacji na podstawie zarządzenia nr 2/2013 i nr 4/2013 p.o. dyrektora SzJO
- Dokumentowanie przez nauczycieli osiągnięć zawodowych (arkusz osiągnięć) oraz sporządzanie przez nauczycieli karty obciążeń – weryfikacją danych zajmują się Kierownicy Zespołów przy wsparciu pracowników sekretariatów.
- Ankieta studencka, przeprowadzana co semestr, w przypadku kursów semestralnych lub raz w roku, w przypadku kursów rocznych, we współpracy z Pracownią Ewaluacji Jakości – za organizację odpowiada ZZJK we współpracy z dyrektorem ds. studenckich
- Analiza wyników ankiet studenckich i publikowanie wyników, wniosków i listy najlepiej ocenionych nauczycieli (odpowiada ZZJK we współpracy z dyrektorem ds. studenckich)
- Wewnętrzne szkolenia metodyczne organizowane przez SzJO; tematyka szkoleń planowana i uzgadniana wspólnie: odpowiada dyrekcja SzJO, Kierownicy zespołów i ZZJK
- Wyjazdy w celu podnoszenia kwalifikacji – wyboru dokonują nauczyciele, możliwość dofinansowania zgodnie z procedurą dofinansowania wyjazdów, przyjętą przez dyrekcją SzJO w porozumieniu z ZZJK. Za dofinansowanie wyjazdów odpowiada powołany przez p.o. dyrektora SzJO zespół pod przewodnictwem dyrektora ds. finansowych, w skład którego wchodzi przewodniczący ZZJK i koordynator ds. Programu Erasmus
- Samokształcenie nauczycieli, odnotowywane w arkuszach osiągnieć i arkuszach oceny okresowej
- Obserwacja koleżeńska (peer observation): dobrowolna, prowadzona zgodnie z przyjętą procedurą, dokumentowana w arkuszu obserwacji koleżeńskiej i w arkuszu osiągnięć
- Zalecana studencka ankieta śródsemestralna przeprowadzana przez nauczycieli dobrowolnie
- Zajęcia wizytowane (Nowoczesny Uniwersytet); dobrowolne, inicjowane przez nauczycieli
- Kontakty i współpraca dyrekcji SzJO z interesariuszami wewnętrznymi: ze studentami – uczestnikami lektoratów w celu konsultacji i zapoznawania się z ich opiniami, oraz z Samorządem Studentów i Doktorantów, przedstawicielami Wydziałów- członków Rady Programowej i członków Rady Koordynacyjnej, władzami i administracją wydziałów w celu doskonalenia jakości lektoratów
- Stała współpraca i konsultacja dyrekcji SzJO z Pełnomocnikiem Rektora ds. organizacji nauczania języków obcych i pracownikami Biura Pełnomocnika w sprawach dotyczących lektoratów , studentów i doktorantów
- Współpraca dyrekcji SzJO z dyrektorem Come UW w obszarze planowania i doskonalenia e-lektoratów
- Motywowanie nauczycieli
Narzędzia:
- Zatrudnienie nauczycieli na wyższym stanowisku w drodze konkursu otwartego zgodnie z regulaminem zatwierdzonym przez władze UW, po zaopiniowaniu przez Radę Programową SzJO
- Powierzanie nauczycielom odpowiedzialnych funkcji organizacyjnych przez dyrekcję i kierowników zespołów
- Publikowanie przez z-cę dyrektora ds. studenckich zbiorczych wyników ankiety studenckiej oraz nazwisk nauczycieli, którzy osiągnęli najwyższe wyniki (po konsultacji z ZZJK)
- Przyznawanie nagród JM Rektora za osiągnięcia dydaktyczne i organizacyjne (Zarządzenie nr 5/2013 p.o. dyrektora SzJO w sprawie kryteriów przyznawania nagród dla nauczycieli SzJO) – odpowiada dyrekcja w konsultacji z kierownikami zespołów
- Przyznawanie przez dyrekcję SzJO czasowych dodatków motywacyjnych za działalność dydaktyczną i organizacyjną – odpowiada dyrekcja w konsultacji z kierownikami i ZZJK
- Dofinansowywanie wyjazdów w celu podnoszenia kwalifikacji zgodnie z procedurą przyjętą i ogłoszoną na stronie internetowej – odpowiada zespół ds. dofinansowania wyjazdów
- Przedstawianie przez nauczycieli, zgodnie z przyjętą procedurą i zobowiązaniem, przygotowanych przez nich relacji i refleksji z wyjazdów szkoleniowych i dzielenia się zdobytą wiedzą i umiejętnościami na zebraniach w Zespole językowym – odpowiada Kierownik zespołu
- Wzbogacanie zasobów biblioteki o najnowsze publikacje glotto-dydaktyczne oraz materiały przydatne w pracy nauczycieli (podręczniki, czasopisma, słowniki) – odpowiada z-ca ds. studenckich w porozumieniu z kierownikami zespołów, z-cą dyrektora ds. finansowych i bibliotekarzem
- Modernizacja sal przez wyposażanie w nowoczesny sprzęt wspomagający nauczanie – odpowiada z-ca dyrektora ds. studenckich w porozumieniu z z-cą dyrektora ds. finansowych
- Weryfikacja efektów kształcenia i biegłości językowej
Narzędzia:
- Opracowanie przez Zespół ds. weryfikacji programów i efektów kształcenia wspólnych sposobów mierzenia efektów oraz wdrożenie tych sposobów
- Opracowanie przez w/w zespół modelu testu końcowego do stosowania dla poszczególnych poziomów, niezależnie od języka lektoratu
- Sprawdzenie przez w/w zespół treści i jakości zaliczeniowych testów końcowych, opracowanych i złożonych przez nauczycieli
- Przegląd i doskonalenie sposobów mierzenia efektów kształcenia i oceniania postępów (odpowiada Zespół ds. weryfikacji programów i efektów kształcenia w konsultacji z nauczycielami, Zespołem ds. hospitacji, Kierownikami zespołów, dyrekcją)
- Udział nauczycieli SzJO w egzaminach certyfikacyjnych UW (odpowiada dyrektor wraz z koordynatorem organizacyjnym)
- Potwierdzanie biegłości językowej dla celów stypendialnych, m.in. przy wykorzystaniu Europejskiego e-Portfolio Językowego (odpowiada z-ca dyrektora ds. studenckich przy pomocy wyznaczonych osób)
- Weryfikacja efektów kształcenia osiągniętych poza UW (odpowiada z-ca dyrektora ds. studenckich przy pomocy wyznaczonych osób)
- Weryfikacja biegłości językowej doktorantów UW (odpowiada z-ca dyrektora ds. studenckich przy pomocy wyznaczonych osób)
- Motywowanie studentów
Narzędzia:
- Stosowanie przez nauczycieli wspólnych, obowiązujących Jednostki Prowadzące Lektoraty zasad i kryteriów zaliczenia (odpowiadają nauczyciele monitorowani przez Kierowników zespołów)
- Hospitowanie zajęć (odpowiada Zespół ds. hospitacji we współpracy z z-cą dyrektora SzJO ds. studenckich)
- Wzbogacanie oferty dydaktycznej SzJO o nowe języki, poziomy, profile, formy nauczania (odpowiada Kierownik zespołu w uzgodnieniu z z-cą dyrektora ds. studenckich i dyrektorem SzJO)
- Udostępnianie studentom i nauczycielom przykładowych testów mierzących opanowanie efektów uczenia się (odpowiada Zespół ds. weryfikacji efektów kształcenia)
- Prowadzenie indywidualnych konsultacji dla studentów w ramach obowiązkowych dyżurów nauczycieli (odpowiadają Kierownicy zespołów)
- Stosowanie przez nauczycieli różnorodnych, nowoczesnych, skutecznych, odpowiadających potrzebom studentów technik nauczania (monitorowanie przez Zespół ds. hospitacji i Kierowników zespołów)
- Promowanie języków i kultury poza zajęciami: pokazy filmów, konkursy, fundowane stypendia zagraniczne dla najlepszych studentów , itp. ( odpowiada Kierownik zespołu w porozumieniu z dyrekcją)
- Organizacja Dnia Otwartego, lekcji pokazowych dla studentów i udzielanie informacji nt. lektoratów w SzJO (odpowiada Zespół ds. organizacji Dni Otwartych)
- Przegląd i uzupełnianie wyposażenia sal i zasobów bibliotecznych
- Wyposażanie sal w pomoce dydaktyczne (w tym sprzęt multimedialny) – odpowiada z-ca dyrektora ds. finansowych w konsultacji z z-cą dyrektora ds. studenckich
- Publikowanie na stronie internetowej SzJO listy prenumerowanych i dostępnych w bibliotece SzJO czasopism obcojęzycznych oraz listy nabytków (odpowiada bibliotekarz)
- Aktualizacja oferty dydaktycznej
- Analiza zapotrzebowania studentów na podstawie wypełniania się grup w trakcie rejestracji, potrzeb wydziałów i zgodnie z misją SzJO – odpowiada z-ca dyrektora ds. studenckich SzJO
- Współpraca z Biurem ds. Osób Niepełnosprawnych w celu zapewnienia studentom niepełnosprawnym konsultacji indywidualnych oraz alternatywnych form umożliwiających im pełne korzystanie z lektoratów
- Opracowywanie i aktualizowanie przez nauczycieli opisów kursów w języku polskim i angielskim dostępnych w Usosweb (za wykonanie odpowiadają kierownicy zespołów, monitoruje pełnomocnik ds. usos w SzJO)
- Sporządzanie i okresowy przegląd dokumentacji wewnętrznej dotyczącej procesu nauczania, uczenia się i rozwoju zawodowego nauczyciela ( sprawozdania, protokoły, karty obciążeń, karty osiągnięć, regulamin konkursowy)
- Regularny wewnętrzny audyt dokumentacji przez dyrekcję SzJO we współpracy z ZZJK
- Pisemne opracowywanie i publikowanie na stronie SzJO zasad i procedur, istniejących w formie „niepisanego zwyczaju”, obowiązujących nauczycieli i studentów (odpowiada dyrekcja w porozumieniu z ZZJK)
- Monitorowanie i ocena pracy sekretariatów w ankiecie studenckiej i pracowniczej (za przygotowanie ankiety, jej przeprowadzenie i analizę odpowiada ZZJK we współpracy z z-cą dyrektora ds. studenckich)
- Promocja działalności SzJO w środowisku akademickim.
- Udział nauczycieli SzJO w Dniach Otwartych UW i organizowanie Dnia Otwartego SzJO
- Udział nauczycieli SzJO (lekcje pokazowe) w obchodach Europejskiego Dnia Języków
- Uczestnictwo nauczycieli w konferencjach metodycznych, krajowych i zagranicznych
- Opracowywanie przez nauczycieli SzJO testów na egzamin certyfikacyjny UW
- Organizacja egzaminów certyfikacyjnych zgodnie z uchwałą nr 119 (odpowiada dyrekcja wraz z koordynatorem SzJO ds. organizacji sesjii organizatorami z zespołów językowych we współpracy z koordynatorem merytorycznym z ramienia Rady Koordynacyjnej ds. certyfikacji biegłości językowej)
- Prowadzenie strony internetowej SzJO w języku polskim i angielskim: publikowanie informacji dotyczących nauczania i uczenia się języków obcych dla studentów, pracowników UW i osób z spoza uczelni (odpowiada kurator i administrator strony internetowej SzJO )
- Przeprowadzanie egzaminów dla doktorantów przez wyznaczonych nauczycieli zgodnie z przyjętymi zasadami opublikowanymi na stronie internetowej SzJO (odpowiadają Kierownicy zespołów)
- Organizowanie, zgodnie z polityką internacjonalizacji uczelni, kursów językowych dla pracowników administracji UW, w tym dla pracowników sekretariatów SzJO ( koordynacja dyrekcji SzJO)
- Współpraca z Wydziałami przy planowaniu form kursów języków obcych dla studentów studiów II stopnia, np. konwersatoria w języku obcym dla studentów Wydziału Pedagogiki (odpowiada dyrektor SzJO i z-ca ds. studenckich)
- Prowadzenie przez nauczycieli SzJO, w miarę możliwości kadrowych i czasowych, na zamówienie wydziałów, kursów języków obcych dla celów akademickich dla wykładowców UW, np. dla pracowników Instytutu Kultury Polskiej (odpowiada dyrekcja SzJO)
- Prowadzenie przez nauczycieli SzJO dodatkowych językowych kursów: kursów dla pracowników naukowych, pracowników administracji UW, letnich i zimowych kursów intensywnych dla studentów i osób spoza UW, dla studentów zagranicznych, kursów na Uniwersytecie Otwartym (odpowiada koordynator ds. UO w konsultacji z dyrekcją)
- Cykliczne spotkania dyrekcji SzJO z władzami wydziałów w sprawie organizacji lektoratów (odpowiada dyrekcja SzJO )
- Udział nauczycieli SzJO w dniach adaptacyjnych na wydziałach (koordynacja przez kierowników zespołów)
V. Podsumowanie
Wewnętrzny system zapewnienia jakości SzJO jest zgodny z Uczelnianym Systemem Zapewniania Jakości Kształcenia Uniwersytetu Warszawskiego. Opiera się na działaniach, które mają na celu realizację misji, strategii i koncepcji kształcenia w SzJO.
Wdrożenie, prawidłowe funkcjonowanie, monitorowanie i wprowadzanie modyfikacji wewnętrznego systemu zapewniania jakości SzJO ma służyć budowaniu kultury jakości polegającej na doskonaleniu, odpowiedzialności, spójności działań i wspólnym podejmowaniu decyzji.
Warszawa, 3 czerwca 2013 r.