Uwarunkowania prawne tworzenia i funkcjonowania Wewnętrznego Systemu Zapewniania Jakości w Centrum Nauczania Języków Obcych Uniwersytetu Warszawskiego
1.
Dz.U. 2024 poz. 1571 – Obwieszczenie Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej z dnia 11 września 2024 r. – w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce.
Obwieszczenie Ministra Edukacji z dnia 23 listopada 2023 poz. 2787 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w sprawie studiów.
Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 18 września 2018 r. poz. 1787 w sprawie kryteriów oceny programowej.
2.
Uchwała nr 21 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 30 kwietnia 2021 r. w sprawie zmiany Uchwały nr 26 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 28 sierpnia 2020 r. w sprawie wytycznych dotyczących trybu i standardów dokonywanej przez studentów i doktorantów ewaluacji procesu kształcenia na UW.
Zarządzenie nr 163 Rektora UW z dnia 8 listopada 2019 r. w sprawie systemu zapewnienia jakości kształcenia na UW.
Zarządzenie nr 101 Rektora UW z dnia 21 czerwca 2023 r. w sprawie zmiany
Zarządzenia nr 156 Rektora UW z dnia 22 grudnia 2021 r. w sprawie zasad organizacji nauczania języków obcych i certyfikacji biegłości językowej na UW.
Zarządzenia nr 156 Rektora UW z dnia 22 grudnia 2021 r. w sprawie zasad organizacji nauczania języków obcych i certyfikacji biegłości językowej na UW.
3.
Zarządzenie nr 2 Dyrektora CNJO UW z dnia 9.09.2025 w sprawie aktualizacji Regulaminu Zespołu ds. Zapewnienia Jakości Kształcenia w CNJO UW.
Uchwała nr 9 Rady Centrum Nauczania Języków Obcych Uniwersytetu Warszawskiego z dnia 12 czerwca 2025r. w sprawie składu Zespołu ds. Zapewniania Jakości Kształcenia w CNJO UW.
Uchwała nr 5 Rady SzJO UW z dnia 11 marca 2021 r. w sprawie pozytywnego zaopiniowania wniosku Dyrektora SzJO o powołanie Zespołu ds. Zapewniania Jakości Kształcenia w SzJO UW.
WEWNĘTRZNY SYSTEM ZAPEWNIANIA I DOSKONALENIA JAKOŚCI KSZTAŁCENIA W CENTRUM NAUCZANIA JĘZYKÓW OBCYCH UNIWERSYTETU WARSZAWSKIEGO
przyjęty na podstawie Uchwały nr 14 Rady Centrum Nauczania Języków Obcych Uniwersytetu Warszawskiego z dnia 12 czerwca 2025r.
I. Zasady funkcjonowania wewnętrznego systemu zapewniania jakości w CNJO UW
- System zapewniania i doskonalenia jakości kształcenia w CNJO funkcjonuje w oparciu o zasady wymienione w paragrafie 6, ust. 2 Zarządzenia nr 163 Rektora UW, w szczególności: pkt 2 – zasadę świadomego podejmowania działań i ich doskonalenia.
- Wewnętrzny system zapewniania i doskonalenia jakości kształcenia w CNJO, zwany dalej systemem jakości, działa na podstawie uchwały Rady CNJO.
- Głównym celem działania systemu jakości jest świadome współtworzenie wysokiej jakości kształcenia na UW oraz świadome tworzenie kultury jakości we wszystkich obszarach działania pracowników CNJO.
- Opis systemu jakości opracowany jest przez dyrekcję CNJO we współpracy z ZZJK.
- Za prawidłowe funkcjonowanie systemu zapewniania jakości kształcenia w CNJO UW odpowiada dyrekcja CNJO.
- ZZJK w CNJO pełni rolę koordynatora prac objętych systemem zapewniania jakości kształcenia.
II. Obszary działania wewnętrznego systemu zapewniania jakości w CNJO UW
- Systematyczne monitorowanie i przegląd ramowych programów nauczania języków obcych i efektów kształcenia – co najmniej raz na 4 lata.
- Zapewnianie jakości procesu dydaktycznego oraz jego doskonalenie.
- Motywowanie nauczycieli do rozwoju zawodowego i doskonalenia warsztatu pracy.
- Weryfikacja efektów kształcenia i biegłości językowej.
- Motywowanie studentów do nauki języków obcych i rozwijania autonomii w uczeniu się.
- Przegląd i uzupełnianie wyposażenia sal i zasobów bibliotecznych.
- Aktualizacja oferty dydaktycznej.
- Aktualizacja dokumentacji wewnętrznej dotyczącej procesu nauczania i uczenia się.
- Promocja działalności CNJO w środowisku akademickim oraz wśród interesariuszy zewnętrznych.
III. Procedury wdrażania, monitorowania i weryfikacji w obszarach działania wewnętrznego systemu zapewniania jakości w CNJO UW
1. Przeglądy i aktualizacje:
-
- informacji na stronie CNJO dotyczących ramowych programów nauczania dla każdego poziomu biegłości językowej.
- efektów uczenia się dla poszczególnych poziomów zamieszczonych na stronie CNJO.
- zasad i warunków zaliczenia poszczególnych typów zajęć lektoratowych zamieszczonych na stronie CNJO.
- procedury hospitowania zajęć zamieszczonej na stronie CNJO.
2. Zapewnianie jakości procesu dydaktycznego i jego doskonalenie
Narzędzia i procedury:
-
- Otwarty Konkurs na stanowiska lektora, asystenta i starszego asystenta przeprowadzany przez Komisję Konkursową CNJO zgodnie z Zarządzeniem nr 27 Rektora UW z dnia 27 lutego 2025.
- Hospitacje przeprowadzane przez ZZJK w CNJO, zgodnie z przyjętymi procedurami przy wykorzystaniu arkuszy sprawozdań z hospitacji na podstawie zarządzeń nr 4/2017, 1/2019, 5/2022 dyrektora CNJO.
- Dokumentowanie przez nauczycieli osiągnięć dydaktycznych, naukowych i organizacyjnych (arkusz osiągnięć) oraz sporządzanie przez nauczycieli karty obciążeń (weryfikacją danych zajmują się kierownicy zespołów językowych przy wsparciu pracowników sekretariatów).
- Ankieta studencka, przeprowadzana co semestr, w przypadku kursów semestralnych lub raz w roku, w przypadku kursów rocznych, we współpracy z Pracownią Ewaluacji Jakości Kształcenia.
- Analiza wyników ankiet studenckich (odpowiada z-ca dyrektora ds. studenckich we współpracy z dyrekcją CNJO oraz kierownikami zespołów językowych).
- Wewnętrzne szkolenia metodyczne organizowane przez CNJO (odpowiada dyrekcja CNJO, kierownicy zespołów językowych i ZZJK).
- Wyjazdy w celu podnoszenia kwalifikacji – wyboru dokonują nauczyciele, możliwość dofinansowania zgodnie z procedurą dofinansowania wyjazdów (za dofinansowanie wyjazdów odpowiada powołany przez dyrektora CNJO zespół pod przewodnictwem z-cy dyrektora ds. finansowych, w pracach zespołu uczestniczy koordynator ds. Programu Erasmus).
- Samokształcenie nauczycieli, odnotowywane w arkuszach osiągnięć i arkuszach oceny okresowej.
- Obserwacja koleżeńska (peer observation): dobrowolna, prowadzona zgodnie z przyjętą procedurą, dokumentowana w arkuszu obserwacji koleżeńskiej i w arkuszu osiągnięć.
- Kontakty i współpraca dyrekcji CNJO z interesariuszami wewnętrznymi: ze studentami, z Samorządem Studentów i Doktorantów, przedstawicielami Wydziałów – członkami Rady CNJO i członkami Rady Koordynacyjnej ds. Nauczania Języków Obcych i Certyfikacji Biegłości Językowej UW, władzami i administracją wydziałów w celu doskonalenia jakości lektoratów.
- Stała współpraca i konsultacja dyrekcji CNJO z koordynatorem USNJO i pracownikami biura koordynatora w sprawach dotyczących organizacji lektoratów.
- Współpraca dyrekcji CNJO z kierownikami i członkami zespołów językowych w obszarze planowania i doskonalenia kursów hybrydowych.
- Współpraca CNJO z CKC UW w zakresie administrowania kursami hybrydowymi i internetowymi.
3. Motywowanie nauczycieli
Narzędzia:
-
- Zatrudnienie nauczycieli na wyższym stanowisku w drodze procedury awansu wewnętrznego, zgodnie z Zarządzeniem nr 104 Rektora UW z dnia 27 września 2019, po zaopiniowaniu przez Radę CNJO.
- Powierzanie nauczycielom odpowiedzialnych funkcji organizacyjnych przez dyrekcję i kierowników zespołów językowych.
- Przyznawanie nagród JM Rektora za osiągnięcia dydaktyczne i organizacyjne (odpowiada dyrekcja CNJO w konsultacji z kierownikami zespołów językowych).
- Przyznawanie przez dyrekcję CNJO czasowych dodatków zadaniowych za działalność dydaktyczną i organizacyjną (odpowiada dyrekcja CNJO w konsultacji z kierownikami zespołów językowych).
- Dofinansowywanie udziału pracowników w różnych formach działań rozwojowych (odpowiada Zespół ds. dofinansowywania wyjazdów).
- Przedstawianie przez nauczycieli przygotowanych przez nich relacji i refleksji z wyjazdów szkoleniowych i dzielenie się zdobytą wiedzą oraz umiejętnościami na zebraniach w zespole językowym (odpowiadają kierownicy zespołów językowych).
- Wzbogacanie zasobów biblioteki o najnowsze publikacje glottodydaktyczne oraz materiały dydaktyczne przydatne w pracy nauczycieli (odpowiada dyrekcja CNJO w porozumieniu z kierownikami zespołów językowych i bibliotekarzem).
- Modernizacja sal przez wyposażanie w nowoczesny sprzęt wspomagający nauczanie (odpowiada z-ca dyrektora ds. finansowych w porozumieniu z dyrekcją CNJO oraz informatykiem).
4. Weryfikacja efektów kształcenia i biegłości językowej
Narzędzia:
-
- Przeprowadzanie bieżącej i semestralnej oceny efektów kształcenia studentów uczestniczących w lektoratach zgodnie z ogólnymi warunkami zaliczenia przyjętymi w CNJO oraz kryteriami zawartymi w sylabusach (odpowiadają nauczyciele CNJO).
- Udział nauczycieli CNJO w egzaminach certyfikacyjnych UW jako egzaminatorów, koordynatorów i autorów testów (odpowiada dyrektor CNJO wraz koordynatorem sesji i organizatorami powołanymi z poszczególnych zespołów językowych).
- Potwierdzanie biegłości językowej dla celów stypendialnych, m.in. przy wykorzystaniu Europejskiego e-Portfolio Językowego (odpowiadają osoby wyznaczone przez kierowników zespołów językowych w porozumieniu z dyrektorem CNJO).
- Weryfikacja biegłości językowej doktorantów UW (odpowiadają osoby powołane przez kierowników zespołów językowych w porozumieniu z dyrektorem CNJO).
5. Motywowanie studentów
Narzędzia:
-
- Stosowanie przez nauczycieli wspólnych, obowiązujących w CNJO zasad i kryteriów zaliczenia (odpowiadają nauczyciele monitorowani przez kierowników zespołów językowych).
- Hospitowanie zajęć (odpowiada ZZJK we współpracy z dyrektorem CNJO i kierownikami zespołów językowych).
- Wzbogacanie oferty dydaktycznej CNJO o nowe języki, poziomy, profile, formy nauczania (odpowiadają kierownicy zespołów językowych w uzgodnieniu z dyrekcją CNJO).
- Prowadzenie indywidualnych konsultacji dla studentów w ramach obowiązkowych dyżurów nauczycieli (odpowiadają nauczyciele monitorowani przez kierowników zespołów językowych).
- Stosowanie przez nauczycieli różnorodnych, nowoczesnych, skutecznych, odpowiadających potrzebom studentów technik nauczania (monitorowanie przez ZZJK, dyrekcję CNJO i kierowników zespołów językowych).
- Promowanie języków i kultury poza zajęciami: projekty, konkursy, pokazy filmów, spotkania związane z kulturą nauczanego języka (odpowiadają nauczyciele monitorowani przez kierowników zespołów językowych w porozumieniu z dyrekcją CNJO).
- Udział w Dniu Otwartym UW, udział w Dniach Adaptacyjnych na wydziałach dla studentów pierwszego roku, udzielanie informacji nt. lektoratów w CNJO i egzaminów certyfikacyjnych (odpowiada z-ca dyrektora ds. studenckich).
6. Przegląd i uzupełnianie wyposażenia sal i zasobów bibliotecznych
-
- Wyposażanie sal w pomoce dydaktyczne, w tym sprzęt multimedialny (odpowiada z-ca dyrektora ds. finansowych w konsultacji z dyrektorem CNJO oraz informatykiem).
- Wzbogacanie zasobów prenumerowanych i dostępnych w bibliotece CNJO czasopism obcojęzycznych oraz nowych pozycji książkowych (odpowiada bibliotekarz w porozumieniu z z-cą dyrektora ds. finansowych).
7. Aktualizacja oferty dydaktycznej
-
- Analiza zapotrzebowania studentów na podstawie wypełniania się grup w trakcie rejestracji, potrzeb wydziałów i zgodnie z misją CNJO (odpowiada z-ca dyrektora ds. studenckich CNJO w porozumieniu z dyrektorem CNJO oraz kierownikami zespołów językowych).
- Współpraca z Biurem ds. Osób z Niepełnosprawnościami w celu zapewnienia studentom z niepełnosprawnościami konsultacji indywidualnych oraz alternatywnych form kształcenia językowego, umożliwiających im pełne korzystanie z lektoratów.
-
- Opracowywanie i aktualizowanie przez nauczycieli opisów kursów w języku polskim i angielskim dostępnych w Usosweb (odpowiadają nauczyciele monitorowani przez kierowników zespołów językowych).
- Opracowywanie i aktualizowanie przez nauczycieli oferty intensywnych kursów zimowych i letnich (odpowiada z-ca dyrektora ds. studenckich CNJO w porozumieniu z dyrektorem CNJO oraz kierownikami zespołów językowych).
8. Sporządzanie i okresowy przegląd dokumentacji wewnętrznej dotyczącej procesu nauczania, uczenia się i rozwoju zawodowego nauczyciela (sprawozdania, protokoły, karty obciążeń, karty osiągnięć)
-
- Regularny wewnętrzny audyt dokumentacji (odpowiada ZZJK we współpracy z dyrekcją CNJO oraz pracownicy CNJO wyznaczeni do poszczególnych zadań przez przewodniczącą ZZJK).
- Pisemne opracowywanie i publikowanie na stronie CNJO zasad i procedur dotyczących procesu kształcenia językowego obowiązujących nauczycieli i studentów (odpowiada dyrekcja CNJO w porozumieniu z ZZJK).
9. Promocja działalności CNJO w środowisku akademickim.
-
- Udział nauczycieli CNJO w Dniach Otwartych UW oraz Dniach Adaptacyjnych na wydziałach (odpowiada z-ca dyrektora ds. studenckich we współpracy z kierownikami zespołów językowych).
- Uczestnictwo nauczycieli CNJO w konferencjach metodycznych, krajowych i zagranicznych.
- Opracowywanie przez nauczycieli CNJO testów na egzamin certyfikacyjny UW.
- Organizacja i przeprowadzanie egzaminów certyfikacyjnych zgodnie z Zarządzeniem nr 156 Rektora UW z dnia 22 grudnia 2021 (odpowiada dyrekcja CNJO wraz z koordynatorem CNJO ds. organizacji sesji i organizatorami powołanymi z zespołów językowych we współpracy z Radą Koordynacyjną ds. Nauczania Języków Obcych i Certyfikacji Biegłości Językowej UW).
- Prowadzenie strony internetowej CNJO w języku polskim i angielskim: publikowanie informacji dotyczących nauczania i uczenia się języków obcych skierowanych do studentów, pracowników UW i osób z spoza uczelni (odpowiada kurator strony internetowej CNJO).
- Obecność CNJO w mediach społecznościowych – publikowanie informacji przez osobą powołaną przez dyrektora CNJO.
- Udział pracowników CNJO w komisjach egzaminacyjnych potwierdzających biegłość językową osób ubiegających się o nadanie stopnia doktora (nauczycieli wyznaczają kierownicy zespołów językowych w porozumieniu z dyrekcją CNJO).
- Organizowanie, zgodnie z polityką internacjonalizacji uczelni, kursów językowych dla pracowników administracji UW, w tym dla pracowników sekretariatów oraz pracowników dydaktycznych CNJO (odpowiada dyrekcja CNJO).
- Współpraca z wydziałami przy opracowaniu i prowadzeniu kursów języków obcych dla studentów studiów II stopnia (odpowiada dyrektor CNJO i z-ca dyrektora ds. studenckich wraz z kierownikami zespołów językowych).
- Prowadzenie przez nauczycieli CNJO letnich i zimowych kursów intensywnych dla studentów UW.
- Prowadzenie przez nauczycieli CNJO kursów dla kandydatów zagranicznych na studia na UW w ramach programu Foundation Year (dyrektor CNJO powołuje nauczycieli wykonujących prace w ramach FY).
- Prowadzenie przez nauczycieli CNJO kursów doskonalenia zawodowego dla nauczycieli z polskich i zagranicznych ośrodków dydaktycznych w ramach programu Erasmus+ (Letnia Akademia Nauczycieli Języka Rosyjskiego).
- Promocja jednostki, umiędzynarodowienie jej działań, nawiązywanie współpracy z innymi ośrodkami akademickimi podczas aktywności podejmowanych przez nauczycieli CNJO w ramach programu Erasmus+.
- Przeprowadzanie Centralnego Egzaminu Językowego w ramach rekrutacji kandydatów na studia na UW w języku angielskim (koordynuje kierownik zespołu języka angielskiego we współpracy z z-cą dyrektora ds. studenckich).
- Szerzenie wiedzy glottodydaktycznej nauczycieli CNJO za pomocą różnych form przekazu online – Newsletter CNJO „Ciekawostki dydaktyczne”, autorski podcast glottodydaktyczny „Kuchnia metodyczna”.
- Prowadzenie przez nauczycieli CNJO kursów na Uniwersytecie Otwartym (odpowiada koordynator ds. UO w konsultacji z dyrekcją CNJO).
- Kontakty dyrekcji CNJO z władzami wydziałów w sprawie organizacji lektoratów (odpowiada dyrekcja CNJO).
IV. Podsumowanie
Wewnętrzny system zapewnienia jakości CNJO jest zgodny z Systemem Zapewniania Jakości Kształcenia Uniwersytetu Warszawskiego. Opiera się na działaniach, które mają na celu realizację misji, strategii i koncepcji kształcenia w CNJO.
Wdrożenie, prawidłowe funkcjonowanie, monitorowanie i wprowadzanie modyfikacji wewnętrznego systemu zapewniania jakości CNJO ma służyć budowaniu kultury jakości polegającej na doskonaleniu, odpowiedzialności, spójności działań i wspólnym podejmowaniu decyzji.