WEWNĘTRZNY SYSTEM ZAPEWNIANIA JAKOŚCI

Uwarunkowania prawne tworzenia i funkcjonowania Wewnętrznego Systemu Zapewniania Jakości w Centrum Nauczania Języków Obcych Uniwersytetu Warszawskiego

1.

Dz.U. 2024 poz. 1571 – Obwieszczenie Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej z dnia 11 września 2024 r. – w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce.

Obwieszczenie Ministra Edukacji z dnia 23 listopada 2023 poz. 2787 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w sprawie studiów.

Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 18 września 2018 r. poz. 1787 w sprawie kryteriów oceny programowej.

2.

Uchwała nr 21 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 30 kwietnia 2021 r. w sprawie zmiany Uchwały nr 26 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 28 sierpnia 2020 r. w sprawie wytycznych dotyczących trybu i standardów dokonywanej przez studentów i doktorantów ewaluacji procesu kształcenia na UW.

Zarządzenie nr 163 Rektora UW z dnia 8 listopada 2019 r. w sprawie systemu zapewnienia jakości kształcenia na UW.

Zarządzenie nr 101 Rektora UW z dnia 21 czerwca 2023 r. w sprawie zmiany

Zarządzenia nr 156 Rektora UW z dnia 22 grudnia 2021 r. w sprawie zasad organizacji nauczania języków obcych i certyfikacji biegłości językowej na UW.

Zarządzenia nr 156 Rektora UW z dnia 22 grudnia 2021 r. w sprawie zasad organizacji nauczania języków obcych i certyfikacji biegłości językowej na UW.

3.

Zarządzenie nr 2 Dyrektora CNJO UW z dnia 9.09.2025 w sprawie aktualizacji Regulaminu Zespołu ds. Zapewnienia Jakości Kształcenia w CNJO UW.

Uchwała nr 9 Rady Centrum Nauczania Języków Obcych Uniwersytetu Warszawskiego z dnia 12 czerwca 2025r. w sprawie składu Zespołu ds. Zapewniania Jakości Kształcenia w CNJO UW.

Uchwała nr 5 Rady SzJO UW z dnia 11 marca 2021 r. w sprawie pozytywnego zaopiniowania wniosku Dyrektora SzJO o powołanie Zespołu ds. Zapewniania Jakości Kształcenia w SzJO UW.

 

WEWNĘTRZNY SYSTEM ZAPEWNIANIA I DOSKONALENIA JAKOŚCI KSZTAŁCENIA W CENTRUM NAUCZANIA JĘZYKÓW OBCYCH UNIWERSYTETU WARSZAWSKIEGO

przyjęty na podstawie Uchwały nr 14 Rady Centrum Nauczania Języków Obcych Uniwersytetu Warszawskiego z dnia 12 czerwca 2025r.

I. Zasady funkcjonowania wewnętrznego systemu zapewniania jakości w CNJO UW

  1. System zapewniania i doskonalenia jakości kształcenia w CNJO funkcjonuje w oparciu o zasady wymienione w paragrafie 6, ust. 2 Zarządzenia nr 163 Rektora UW, w szczególności: pkt 2 – zasadę świadomego podejmowania działań i ich doskonalenia.
  2. Wewnętrzny system zapewniania i doskonalenia jakości kształcenia w CNJO, zwany dalej systemem jakości, działa na podstawie uchwały Rady CNJO.
  3. Głównym celem działania systemu  jakości jest świadome współtworzenie wysokiej jakości kształcenia na UW oraz świadome tworzenie kultury jakości we wszystkich obszarach działania pracowników CNJO.
  4. Opis systemu jakości opracowany jest przez dyrekcję CNJO we współpracy z ZZJK.
  5. Za prawidłowe funkcjonowanie systemu zapewniania jakości kształcenia w CNJO UW odpowiada dyrekcja CNJO.
  6. ZZJK w CNJO pełni rolę koordynatora prac objętych systemem zapewniania jakości kształcenia.

II. Obszary działania wewnętrznego systemu zapewniania jakości w CNJO UW

  1. Systematyczne monitorowanie i przegląd ramowych programów nauczania języków obcych i efektów kształcenia – co najmniej raz na 4 lata.
  2. Zapewnianie jakości procesu dydaktycznego oraz jego doskonalenie.
  3. Motywowanie nauczycieli do rozwoju zawodowego i doskonalenia warsztatu pracy.
  4. Weryfikacja efektów kształcenia i biegłości językowej.
  5. Motywowanie studentów do nauki języków obcych i rozwijania autonomii w uczeniu się.
  6. Przegląd i uzupełnianie wyposażenia sal i zasobów bibliotecznych.
  7. Aktualizacja oferty dydaktycznej.
  8. Aktualizacja dokumentacji wewnętrznej dotyczącej procesu nauczania i uczenia się.
  9. Promocja działalności CNJO w środowisku akademickim oraz wśród interesariuszy zewnętrznych.

III. Procedury wdrażania, monitorowania i weryfikacji w obszarach działania wewnętrznego systemu zapewniania jakości w CNJO UW 

1. Przeglądy i aktualizacje:

    • informacji na stronie CNJO dotyczących ramowych programów nauczania dla każdego poziomu biegłości językowej.
    • efektów uczenia się dla poszczególnych poziomów zamieszczonych na stronie CNJO.
    • zasad i warunków zaliczenia poszczególnych typów zajęć lektoratowych zamieszczonych na stronie CNJO.
    • procedury hospitowania zajęć zamieszczonej na stronie CNJO.

2. Zapewnianie jakości procesu dydaktycznego i jego doskonalenie

Narzędzia i procedury:

    • Otwarty Konkurs na stanowiska lektora, asystenta i starszego asystenta przeprowadzany przez Komisję Konkursową CNJO zgodnie z Zarządzeniem nr 27 Rektora UW z dnia 27 lutego 2025. 
    • Hospitacje przeprowadzane przez ZZJK w CNJO, zgodnie z przyjętymi procedurami przy wykorzystaniu arkuszy sprawozdań z hospitacji na podstawie zarządzeń nr 4/2017, 1/2019, 5/2022 dyrektora CNJO.
    • Dokumentowanie przez nauczycieli osiągnięć dydaktycznych, naukowych i organizacyjnych (arkusz osiągnięć) oraz sporządzanie przez nauczycieli karty obciążeń (weryfikacją danych zajmują się kierownicy zespołów językowych przy wsparciu pracowników sekretariatów).
    • Ankieta studencka, przeprowadzana co semestr, w przypadku kursów semestralnych lub raz w roku, w przypadku kursów rocznych, we współpracy z Pracownią Ewaluacji Jakości Kształcenia. 
    • Analiza wyników ankiet studenckich (odpowiada z-ca dyrektora ds. studenckich we współpracy z dyrekcją CNJO oraz kierownikami zespołów językowych).
    • Wewnętrzne szkolenia metodyczne organizowane przez CNJO (odpowiada dyrekcja CNJO, kierownicy zespołów językowych  i ZZJK).
    • Wyjazdy w celu podnoszenia kwalifikacji – wyboru dokonują nauczyciele, możliwość dofinansowania zgodnie z procedurą dofinansowania wyjazdów (za dofinansowanie wyjazdów odpowiada powołany przez  dyrektora CNJO zespół pod przewodnictwem z-cy dyrektora ds. finansowych, w pracach zespołu uczestniczy koordynator ds. Programu Erasmus).
    • Samokształcenie nauczycieli, odnotowywane w arkuszach osiągnięć i arkuszach oceny okresowej.
    • Obserwacja koleżeńska (peer observation): dobrowolna, prowadzona zgodnie z przyjętą procedurą, dokumentowana w arkuszu obserwacji koleżeńskiej i w arkuszu osiągnięć.
    • Kontakty i współpraca dyrekcji CNJO z interesariuszami wewnętrznymi: ze studentami, z Samorządem Studentów i Doktorantów, przedstawicielami Wydziałów – członkami Rady CNJO i członkami Rady Koordynacyjnej ds. Nauczania Języków Obcych i Certyfikacji Biegłości Językowej UW, władzami i administracją wydziałów w celu doskonalenia jakości lektoratów.
    • Stała współpraca i konsultacja dyrekcji CNJO z koordynatorem USNJO i pracownikami biura koordynatora w sprawach dotyczących organizacji lektoratów.
    • Współpraca dyrekcji CNJO z kierownikami i członkami zespołów językowych w obszarze planowania i doskonalenia kursów hybrydowych.
    • Współpraca CNJO z CKC UW w zakresie administrowania kursami hybrydowymi i internetowymi. 

3. Motywowanie nauczycieli

Narzędzia:

    • Zatrudnienie nauczycieli na wyższym stanowisku w drodze procedury awansu wewnętrznego, zgodnie z Zarządzeniem nr 104 Rektora UW z dnia 27 września 2019, po zaopiniowaniu przez Radę CNJO.
    • Powierzanie nauczycielom odpowiedzialnych funkcji organizacyjnych przez dyrekcję i kierowników zespołów językowych.
    • Przyznawanie nagród JM Rektora za osiągnięcia dydaktyczne i organizacyjne (odpowiada dyrekcja CNJO w konsultacji z kierownikami zespołów językowych).
    • Przyznawanie przez dyrekcję CNJO czasowych dodatków zadaniowych za działalność dydaktyczną i organizacyjną (odpowiada dyrekcja CNJO w konsultacji z kierownikami zespołów językowych).
    • Dofinansowywanie udziału pracowników w różnych formach działań rozwojowych (odpowiada Zespół ds. dofinansowywania wyjazdów).
    • Przedstawianie przez nauczycieli przygotowanych przez nich relacji i refleksji z wyjazdów szkoleniowych i dzielenie się zdobytą wiedzą oraz umiejętnościami na zebraniach w zespole językowym (odpowiadają kierownicy zespołów językowych).
    • Wzbogacanie zasobów biblioteki o najnowsze publikacje glottodydaktyczne oraz materiały dydaktyczne przydatne w pracy nauczycieli (odpowiada dyrekcja CNJO w porozumieniu z kierownikami zespołów językowych  i bibliotekarzem).
    • Modernizacja sal przez wyposażanie w nowoczesny sprzęt wspomagający nauczanie (odpowiada z-ca dyrektora ds. finansowych w porozumieniu z dyrekcją CNJO oraz informatykiem).

4. Weryfikacja efektów kształcenia i biegłości językowej

Narzędzia:

    • Przeprowadzanie bieżącej i semestralnej oceny efektów kształcenia studentów uczestniczących w lektoratach zgodnie z ogólnymi warunkami zaliczenia przyjętymi w CNJO oraz kryteriami zawartymi w sylabusach (odpowiadają nauczyciele CNJO).
    • Udział nauczycieli CNJO w egzaminach certyfikacyjnych UW jako egzaminatorów, koordynatorów i autorów testów (odpowiada dyrektor CNJO wraz koordynatorem sesji i organizatorami powołanymi z poszczególnych zespołów językowych).
    • Potwierdzanie biegłości językowej dla celów stypendialnych, m.in. przy wykorzystaniu Europejskiego e-Portfolio Językowego (odpowiadają osoby wyznaczone przez kierowników zespołów językowych w porozumieniu z dyrektorem CNJO).
    • Weryfikacja biegłości językowej doktorantów UW (odpowiadają osoby powołane przez kierowników zespołów językowych w porozumieniu z dyrektorem CNJO).

5. Motywowanie studentów

Narzędzia:

    • Stosowanie przez nauczycieli wspólnych, obowiązujących w CNJO zasad i kryteriów zaliczenia (odpowiadają nauczyciele monitorowani przez kierowników zespołów językowych).
    • Hospitowanie zajęć (odpowiada ZZJK we współpracy z dyrektorem CNJO i kierownikami zespołów językowych).
    • Wzbogacanie oferty dydaktycznej CNJO o nowe języki, poziomy, profile, formy nauczania (odpowiadają kierownicy zespołów językowych w uzgodnieniu z dyrekcją CNJO).
    • Prowadzenie indywidualnych konsultacji dla studentów w ramach obowiązkowych dyżurów nauczycieli (odpowiadają nauczyciele monitorowani przez kierowników zespołów językowych). 
    • Stosowanie przez nauczycieli różnorodnych, nowoczesnych, skutecznych, odpowiadających potrzebom studentów technik nauczania (monitorowanie przez ZZJK, dyrekcję CNJO i kierowników zespołów językowych).
    • Promowanie języków i kultury poza zajęciami: projekty, konkursy, pokazy filmów, spotkania związane z kulturą nauczanego języka (odpowiadają nauczyciele monitorowani przez kierowników zespołów językowych w porozumieniu z dyrekcją CNJO). 
    • Udział w Dniu Otwartym UW, udział w Dniach Adaptacyjnych na wydziałach dla studentów pierwszego roku, udzielanie informacji nt. lektoratów w CNJO i egzaminów certyfikacyjnych (odpowiada z-ca dyrektora ds. studenckich).

6. Przegląd i uzupełnianie wyposażenia sal i zasobów bibliotecznych

    • Wyposażanie sal w pomoce dydaktyczne, w tym sprzęt multimedialny (odpowiada z-ca dyrektora ds. finansowych w konsultacji z dyrektorem CNJO oraz informatykiem).
    • Wzbogacanie zasobów prenumerowanych i dostępnych w bibliotece CNJO czasopism obcojęzycznych  oraz nowych pozycji książkowych (odpowiada bibliotekarz w porozumieniu z z-cą dyrektora ds. finansowych).

7. Aktualizacja oferty dydaktycznej

    • Analiza zapotrzebowania studentów na podstawie wypełniania się grup w trakcie rejestracji, potrzeb wydziałów i zgodnie z misją CNJO (odpowiada z-ca dyrektora ds. studenckich CNJO w porozumieniu z dyrektorem CNJO oraz kierownikami zespołów językowych).
    • Współpraca z Biurem ds. Osób z Niepełnosprawnościami w celu zapewnienia studentom z niepełnosprawnościami konsultacji indywidualnych oraz alternatywnych form kształcenia językowego, umożliwiających im pełne korzystanie z lektoratów.
    • Opracowywanie i aktualizowanie przez nauczycieli opisów kursów w języku polskim i angielskim dostępnych w Usosweb (odpowiadają nauczyciele monitorowani przez kierowników zespołów językowych).
    • Opracowywanie i aktualizowanie przez nauczycieli oferty intensywnych kursów zimowych i letnich (odpowiada z-ca dyrektora ds. studenckich CNJO w porozumieniu z dyrektorem CNJO oraz kierownikami zespołów językowych).

8. Sporządzanie i okresowy przegląd dokumentacji wewnętrznej dotyczącej procesu nauczania, uczenia się i rozwoju zawodowego nauczyciela (sprawozdania, protokoły, karty obciążeń, karty osiągnięć)

    • Regularny wewnętrzny audyt dokumentacji (odpowiada ZZJK we współpracy z dyrekcją CNJO oraz pracownicy CNJO wyznaczeni do poszczególnych zadań przez przewodniczącą ZZJK).
    • Pisemne opracowywanie i publikowanie na stronie CNJO zasad i procedur dotyczących procesu kształcenia językowego obowiązujących nauczycieli i studentów (odpowiada dyrekcja CNJO w porozumieniu z ZZJK).

9. Promocja działalności CNJO w środowisku akademickim.

    • Udział nauczycieli CNJO w Dniach Otwartych UW oraz Dniach Adaptacyjnych na wydziałach (odpowiada z-ca dyrektora ds. studenckich we współpracy z kierownikami zespołów językowych).
    • Uczestnictwo nauczycieli CNJO w konferencjach metodycznych, krajowych i zagranicznych.
    • Opracowywanie przez nauczycieli CNJO testów na egzamin certyfikacyjny UW.
    • Organizacja i przeprowadzanie egzaminów certyfikacyjnych zgodnie z Zarządzeniem nr 156 Rektora UW z dnia 22 grudnia 2021 (odpowiada dyrekcja CNJO wraz z koordynatorem CNJO ds. organizacji sesji i organizatorami powołanymi z zespołów językowych we współpracy z Radą Koordynacyjną ds. Nauczania Języków Obcych i Certyfikacji Biegłości Językowej UW).
    • Prowadzenie strony internetowej CNJO w języku polskim i angielskim: publikowanie informacji dotyczących nauczania i uczenia się języków obcych skierowanych do studentów, pracowników UW i osób z spoza uczelni (odpowiada kurator strony internetowej CNJO).
    • Obecność CNJO w mediach społecznościowych – publikowanie informacji przez osobą powołaną przez dyrektora CNJO.
    • Udział pracowników CNJO w komisjach egzaminacyjnych potwierdzających biegłość językową osób ubiegających się o nadanie stopnia doktora (nauczycieli wyznaczają kierownicy zespołów językowych w porozumieniu z dyrekcją CNJO).
    • Organizowanie, zgodnie z polityką internacjonalizacji uczelni, kursów językowych dla pracowników administracji UW, w tym dla pracowników sekretariatów oraz pracowników dydaktycznych CNJO (odpowiada dyrekcja CNJO). 
    • Współpraca z wydziałami przy opracowaniu i prowadzeniu kursów języków obcych dla studentów studiów II stopnia (odpowiada dyrektor CNJO i z-ca dyrektora ds. studenckich wraz z kierownikami zespołów językowych).
    • Prowadzenie przez nauczycieli CNJO letnich i zimowych kursów intensywnych dla studentów UW. 
    • Prowadzenie przez nauczycieli CNJO kursów dla kandydatów zagranicznych na studia na UW w ramach programu Foundation Year (dyrektor CNJO powołuje nauczycieli wykonujących prace w ramach FY).
    • Prowadzenie przez nauczycieli CNJO kursów doskonalenia zawodowego dla nauczycieli z polskich i zagranicznych ośrodków dydaktycznych w ramach programu Erasmus+ (Letnia Akademia Nauczycieli Języka Rosyjskiego).
    • Promocja jednostki, umiędzynarodowienie jej działań, nawiązywanie współpracy z innymi ośrodkami akademickimi podczas aktywności podejmowanych przez nauczycieli CNJO w ramach programu Erasmus+.
    • Przeprowadzanie Centralnego Egzaminu Językowego w ramach rekrutacji kandydatów na studia na UW w języku angielskim (koordynuje kierownik zespołu języka angielskiego we współpracy z z-cą dyrektora ds. studenckich).  
    • Szerzenie wiedzy glottodydaktycznej nauczycieli CNJO za pomocą różnych form przekazu online – Newsletter CNJO „Ciekawostki dydaktyczne”, autorski podcast glottodydaktyczny „Kuchnia metodyczna”. 
    • Prowadzenie przez nauczycieli CNJO kursów na Uniwersytecie Otwartym (odpowiada koordynator ds. UO w konsultacji z dyrekcją CNJO).
    • Kontakty dyrekcji CNJO z władzami wydziałów w sprawie organizacji lektoratów (odpowiada dyrekcja CNJO).

IV. Podsumowanie

Wewnętrzny system zapewnienia jakości CNJO jest zgodny z Systemem Zapewniania Jakości Kształcenia Uniwersytetu Warszawskiego. Opiera się na działaniach, które mają na celu realizację misji, strategii i koncepcji kształcenia w CNJO.

Wdrożenie, prawidłowe funkcjonowanie, monitorowanie i wprowadzanie modyfikacji wewnętrznego systemu zapewniania jakości CNJO ma służyć budowaniu kultury jakości polegającej na doskonaleniu, odpowiedzialności, spójności działań i wspólnym podejmowaniu decyzji.